Innovatiespel
Het spel is gemaakt voor iedereen die bezig is met innovatieprocessen en op zoek is naar handvatten om het slimmer aan te pakken. Iedereen die zich bezighoudt met vragen waarvoor meer van hetzelfde niet werkt en waarvoor iets nieuws nodig is, is aan het vernieuwen. Deze processen verlopen niet altijd even soepel. Juist omdat je de uitkomst vooraf niet weet, is het soms moeilijk je koers te bepalen en de goede stappen te zetten. Door onderzoek zijn we elf steeds terugkerende elementen op het spoor gekomen die succesvolle innovatieprocessen kenmerken. Deze elementen kun je ook gebruiken om het proces onderweg vorm te geven en bij te sturen. In dit spel leer je werken met deze ontwerpprincipes. Het voordeel van het werken met een spel is dat het een leeromgeving biedt waarin je vrij kunt experimenteren zonder de druk die er in het dagelijkse werk vaak wel is.
Wat levert het op?
Tijdens het spelen van het spel experimenteer je met de elf ontwerpprincipes die helpen bij het vormgeven van een innovatieproces. Je leert de principes beter kennen en je krijgt handvatten voor het vormgeven van je eigen innovatieproces. Het spel is niet alleen een opbrengst van het onderzoek maar maakt er ook deel van uit. We willen weten hoe we deze leeromgeving zo kunnen maken dat hij de deelnemers optimaal ondersteunt. Deelnemers aan het spel zijn dus ook meteen deelnemers aan het onderzoek naar kennisproductiviteit.
Hoe werkt het?
Voorafgaand aan het spel:
· Elke deelnemer krijgt een zelftest toegestuurd. Door het in te vullen maken deelnemers kennis met de ontwerpprincipes. Ze zien ook met welke ze al veel werken en met welke juist weinig.
Tijdens het spel:
· Het spel start met een korte introductie waarin de deelnemers en de spelbegeleiders met elkaar kennismaken aan de hand van de ingevulde zelftest.
· Daarna kiezen de deelnemers een groep en een situatie waarmee ze willen experimenteren. Ze kiezen een situatie uit hun eigen praktijk aan de hand van globaal beschreven situaties waarop innovatieprocessen in de praktijk vaak vastlopen.
· In diverse rondes vindt een rollenspel plaats. In elke ronde is één groep aan het spelen en één groep aan het observeren en regisseren. De ene groep speelt de situatie van de andere groep en probeert een wending aan de lastige situatie te geven door te experimenteren met de principes. De andere groep kan het spel stilzetten om regieaanwijzingen te geven.
· Elke keer als het spel is stilgezet door de regisseurs, vindt reflectie plaats. De deelnemers kijken dan terug op hoe het spelen gegaan is en of het tot het gewenste effect geleid heeft. Ze kijken aan de hand van de ontwerpprincipes welke volgende stappen ze moeten nemen om tot een doorbraak in het proces te komen.
· Aan het eind van de spelrondes is er een slotreflectie. Hier koppelen we de leerervaringen van de deelnemers aan hun werksituatie.
Na het spel:
· De deelnemers worden na een week opgebeld om terug te kijken op hun ervaringen tijdens het spel. Er wordt gekeken in hoeverre het lukt de geleerde lessen toe te passen in het werk.
Meer informatie?
Suzanne Verdonschot: sverdonschot@kessels-smit.nl
Niel Van Meeuwen: nvanmeeuwen@kessels-smit.be
Terug naar Toolbox 'Samen Vernieuwen'