Kennis vasthouden, maar hoe dan?
Hoe houd je als organisatie de kennis die je in huis hebt vast? Een database lijkt hiervoor ideaal maar schijn bedriegt. Lang niet iedereen heeft zin om in de database te schrijven wat hij weet. En de gegevens en verhalen die er wel in te vinden zijn, leiden er niet vanzelf toe dat de kennis gaat stromen in je organisatie. Dit is een van de vraagstukken die donderdag aan bod kwam tijdens een kringgesprek dat mijn collega Joseph Kessels en ikzelf voerden met leden van de Boxmeergroep -netwerk van HRD-professionals in Nederland). Het gesprek leidde tot drie conclusies.
Je beeld van kennis
Hoe zie je kennis? Het beeld van kennis als een pakketje dat los kan staan van de mensen die de kennis hebben, doet de werkelijkheid geen recht, concludeerden we. Een beeld dat veel meer tot de verbeelding spreekt is kennis als een persoonlijke bekwaamheid die zich enkel kan bewegen tussen mensen.
Aandacht voor de 'ontvangers' van kennis
Vaak kijken we bij kennis delen of kennis borgen vooral vanuit het perspectief van de ‘ bezitters’ van kennis. Je zou veel meer oog moeten hebben voor de ‘ontvangers’ van kennis. Hen kun je ondersteunen door na te gaan waar hun nieuwsgierigheid ligt. Vervolgens kunnen ze hulp gebruiken bij het opsporen van de mensen die hier iets over weten.
Ondersteunen van de 'gevers'
Tenslotte is het dan van belang om de ‘bezitters’ van kennis te ondersteunen bij het delen van wat ze weten en kunnen. Dit kan door ze te waarderen om de kennis die ze hebben. Door er nieuwsgierig naar te zijn en oprechte belangstelling te hebben voor hun verhaal.
Meer lezen?
Mijn college Maaike Smit wees me in dit verband nog op een heel interessant artikel van Nancy Dixon hierover. Zij beschrijft prachtig wat de ‘bezitter’ kan doen, wat de vragende partij kan doen, en welke rol management kan vervullen om kennisoverdracht soepel te laten verlopen.
14 februari 2010
Door: Suzanne Verdonschot
Terug naar overzicht