Aan de slag / In je Organisatie / Mijn organisatie en onze kenniswerkers?
Home
Inspiratieblog
Kenniswerk
Aan de slag
Contact
DSC0692 sized

Op zoek naar een perfecte match…

 

De kerntaak van een kenniswerker is het verwerken van informatie: het opsporen van nieuwe informatie, het leggen van verbanden en het toepasbaar of beschikbaar maken van de kennis die zo ontstaat. Dat leidt tot verbeteringen en vernieuwingen. In producten, maar ook in diensten en het werkproces zelf. Een goede kenniswerker wacht niet tot hij de opdracht krijgt om iets te onderzoeken. Hij neemt zelf initiatief. Hij is actief op zoek naar kansen binnen en buiten de organisatie. Hij neemt de verantwoordelijkheid om toegevoegde waarde te creëren voor zijn bedrijf. Die kunde van een kenniswerker gaat gewoonlijk ook gepaard met behoefte aan autonomie: kenniswerkers laten zich niet graag de les lezen en weten zelf heel goed hoe ze hun werk willen organiseren en hoe ze hun toekomst willen uitbouwen.

 

We zien dat bedrijven trachten om de kenniswerkers in te passen in bestaande carrièreladders en loonschalen, maar dat blijkt eigenlijk nooit goed te lukken. Bedrijven zien ook dat kenniswerkers net als de andere personeelsleden niet meer de hele loopbaan bij één bedrijf blijven. Het is verstandig een goede verstandhouding op te bouwen die ook nadien – wanneer de kenniswerker bij een ander bedrijf actief is - nog goed van pas kan komen. Daarnaast moet er ook overleg zijn over de werkomgeving en de fysieke werkplek. Bedrijven moeten hun kenniswerkers enerzijds toegang geven tot kennisbronnen, maar anderzijds moeten ze ook zorgen dat de kennis wordt vastgehouden in het bedrijf. Zeer belangrijk is ook de houding van het bedrijf: innovatie houdt ook mislukking in. Tolerantie voor fouten is daarom van zeer groot belang.

 


Downloads


Terug naar overzicht
+31 (0)30 239 40 40 (Nederland) / +32 (0)9 388 83 49 (Belgiƫ) | | credits | login