Aan de slag / Vooronderzoek
Home
Aan de slag
Meer informatie
Contact

Vooronderzoek

Het begint met goed vooronderzoek Wat is de reden om met job crafting aan de slag te willen? Voor de organisatie? En voor de betrokken medewerkers? Gaat het om het versterken van bevlogenheid? Past het in een sterkere nadruk op talenten? Kortom: welke motivaties spelen een rol? En aan welke doelen draagt dit uiteindelijk bij?

 

Een ander aspect is het toetsen van draagvlak bij de organisatie en de medewerkers. Wat is de ruimte om met job crafting aan de slag te gaan? En hoe sterk is de energie van de betrokken medewerkers om ermee te gaan werken? Kortom: kun je gelijk van start of zal dat tot weinig leiden?

 

Tot slot kan het ook interessant zijn te bekijken in hoeverre het al een ‘onbewuste praktijk’ is bij de medewerkers waar het om gaat. Zijn zij al sterke ‘impliciete’ job crafters? Kunnen zij als

voorbeeld of succesverhaal dienen om andere mensen te inspireren? Of is er een meer afwachtende manier van werken? Daar kun je dan de strategie op afstemmen.

 

Na goed vooronderzoek is het een kwestie van aan de slag gaan. We onderscheiden daarin een vijftal stappen.


Terug naar overzicht